جگوار لندرور (JLR) با کمک دانشگاه کمبریج از نمایشگر لمسی بدون تماس رونمایی کرد؛ این نمایشگر با استفاده از هوش مصنوعی و با ردیابهای چشم و حسگرهای حرکتی، کلید انتخابی راننده در سیستم سرگرمی را پیشبینی کرده و توانایی کاهش 50 درصدی تعامل مستقیم با نمایشگر را دارد که در دوران شیوع ویروس کرونا گزینهی مناسبی خواهد بود.
این نمایشگر همچون گذشته میتواند بهعنوان نمایشگر لمسی مورد استفاده قرار گیرد؛ ولی به کمک تعامل با لایهای نامرئی از هوای نزدیک به سطح خود، پیشبینی میکند که راننده قصد فشردن کدام دکمه را دارد و این سبب حفظ تمرکز راننده میشود.
رونمایی از نمایشگر لمسی بدون تماس
متخصصان جگوار لندرور میگویند که هوش مصنوعی این سیستم توانایی خارقالعادهای در تعیین هدف راننده دارد. ردیاب ژست از حسگرهای مبتنی بر فرکانس بینایی یا رادیویی برای ادغام اطلاعاتی همچون عادات کاربر و شرایط محیطی استفاده کرده و در عین حال ردیاب چشم بهصورت مستمر هدف راننده را پیشبینی میکند.
ویدئوی تبلیغاتی جگوار لندرور، فردی را نشان میدهد که انگشت خود را بافاصلهی چند سانتیمتر جلوی نمایشگر قرار داده است و پس از لحظاتی دستور او اجرا میشود. جگوار لندور در ویدئوی تبلیغاتی خود نشان میدهد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به این فناوری اشاره داشته است.
با توجه به اینکه نمایشگر لمسی بدون تماس، پروژهای بلندمدت است، لی اسکریپچاک، متخصص رابط ماشین – انسان شرکت خودروسازی جگوار لندرور اظهار داشت که جهان در حال حاضر با شرایط کرونایی بر روی تعاملات بدون تماس متمرکز شده و انگیزهی جدیدی را برای توسعهی این فناوری به وجود آورده است.
اسکریپچاک گفت:
بااینکه کشورهای سراسر جهان از حالت تعطیلی خارج میشوند، ما پی بردیم که بخش وسیعی از تعاملات و کارهای روزمره مصرفکنندگان با نمایشگرهای لمسی در ارتباط است. برای مثال میتوان به کارهایی مانند خرید بلیت قطار یا سینما، دستگاههای خودپرداز، بازرسیهای فرودگاهی و فروشگاهی و بسیاری از کاربردهای صنعتی اشاره نمود. با کمک فناوری لمس پیشبینیشده، لزوم ارتباط فیزیکی با صفحهنمایش از بین میرود و درنتیجه خطر انتقال باکتری یا ویروس از روی سطوح کاهش مییابد.
فناوری نمایشگر لمسی بدون تماس
اسکرپچاک در ادامه افزود:
این فناوری با كاهش فرایندهای شناختی رانندگان و افزایش مدت زمان تمرکز بر روی جاده، سبب امنیت بیشتر در حملونقل میشود که اهمیت بسیاری در پروژهی (Destination Zero) ما دارد.
خودروسازان دیگری مانند BMW و Audi نیز فناوری تشخیص ژست (gesture awareness) را به سیستمهای سرگرمی خود افزودهاند. همچنین لازم به ذکر است که برندهای زیادی از نمایشگرهای لمسی بدون تماس مستقیم استفاده میکنند.
متخصصان جگوار لندرور با توجه به تستهای جادهای و آزمایشگاهی انجام شده معتقدند که این فناوری میتواند سطح حملونقل و رانندگی را بهبود ببخشد.
ارسال پاسخ