مایکروسافت با بکارگیری Together mode مایکروسافت تیمز و تعدادی LED بزرگ Michelob و همچنین با شراکت ESPN و Turner Sports حضور مجازی تماشاچیان را برای بازی های باقیمانده از فصل جاری،ممکن کرده است.
برگزاری مسابقات 2020-2019 لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا (NBA) به دلیل همه گیری ویروس کرونا از 19 ماه مارس به 30 جولای منتقل شده است. قرار است ادامه ی این مسابقات در اورلاندو و با حضور مجازی تماشاگران ،برگزار شود. طرفداران پر و پا قرص این مسابقات می توانند به لطف تکنولوژی اخیر مایکروسافت یعنی Together روی سکوها حاضر شده و به تشویق تیم محبوبشان بپردازند.
در مدت همه گیری ویروس کرونا که از زمان تشخیص اولیه اش به فوت 634 هزار نفر منجر شده و 15.5 میلیون نفر را نیز مبتلا کرده است، نرم افزارهایی مانند زوم،اسلک،گوگل میت،مایکروسافت تیمز ،با استقبال بالایی روبرو شده و به ابزارهایی ضروری برای ادامه ی تجارت،آموزش و ارتباطات با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تبدیل شده اند.
به طور تقریبی،تمامی مسابقات ورزشی در طول این مدت،به تعلیق درآمده اند. اما به مرور،در حال دوباره آغاز شدن هستند. اما متاسفانه با شرایط کنونی امکان حضور تماشاچی در هیچ یک از مسابقات و استادیوم ها ، وجود ندارد. به همین علت، برگزارکنندگان این مسابقات به فکر راه حل های متفاوتی برای ایجاد جو مشابه حضور فیزیکی هواداران در ورزشگاه ها ، افتاده اند و تا به امروز اقدامات متنوعی نیز انجام داده اند.
گامی نوآورانه برای حضور تماشاگران
لیگ بیسبال تایوان، بازی هایش را از ماه مه ادامه داده است و طرفداران و عکاسان مقوایی،جای تماشاچیان واقعی را روی سکوها ،پر کرده اند. اما بازیکنان،حتی در مقابل سکوهای پر شده از مقوا، همچنان به وظایف خود عمل می کنند. چو-یو-هسین، که از بازیکنان تیم راکوتن مانکیز (Rakuten Monkeys)، در مصاحبه اش با نیویورک تایمز راجع به طرفداران مقوایی می گوید:«در ابتدا کمی عجیب و غریب به نظرمان می رسیدند اما با گذشت زمان و زیاد شدن تعدادشان،دیگر به آنها به عنوان روشی غیرمعمول برای بازاریابی ،نگاه می کنیم.»
در کشور ژاپن، شرکت سافت بانک برای تشویق در بازی های خانگی فوکواوکا هاوکس (Fukuoka Hawks)،استفاده از ربات اسپات بوستون داینامیکس را ممکن کرده است.
شرکت مایکروسافت در همکاریاش با NBA ، نوآوری تازه ای را معرفی کرد که با استفاده از حالت Together مایکروسافت تیمز و مانیتورهایLED برندMichelob ULTRA با ارتفاع پنج متر در دورتادور زمین بازی، حضور سیصد تماشاگر را به صورت مجازی در ورزشگاه ها ممکن می کند.طرفداران این بازیها برای حضور مجازی باید بلیط های خاصی را خریداری نمایند.
تکنولوژی قطعه بندیAL که در ماه گذشته معرفی شد درTogether mode استفاده شده است.این فناوری، برای کنار هم قرار گرفتن افراد در یک فضای مشخص مثلاً اتاق کنفرانس یا کافی شاپ یا ورزشگاه، به طوری عمل میکند که افراد احساس کنند در کنار یکدیگر هستند . تماشاگران همچنین می توانند دوستانشان را در این فضا ملاقات کرده و بازیها را به صورت زنده در مایکروسافت تیمز ببینند. از فواید دیگر این تکنولوژی این است که بازیکنان میتوانند به صورت لحظه به لحظه از تشویق طرفدارانشان بهره ببرند و همچنین واکنشهای آنها را ببینند و و صدای آنها را بشنوند .
سارا زاکرت،رییس پخش آنلاین اینترنتی می گوید:« تجربه استثنایی تماشای بازیها به صورت زنده، احساس بودن در جامعه و حضور در کنار تیمها و بازیکنان محبوب را برای هواداران ممکن کرده است.»
تجربه جدید با مایکروسافت
اسکات استین راجع به تجربه شخصی خود از این تکنولوژی گفته است:« انگار همه در کنار هم قرار داریم و پسزمینه بزرگ زوم را شریک هستیم. علیرغم اینکه جاییکه در آن نشستهایم در ابتدا احمقانه به نظر میرسد اما با گذشت زمان چنین حسی به شما دست نخواهد داد. مگر اینکه بیش از حد به جزییات توجه کنید.
مانند زمانهایی که صورت خود را روی نمایشگر میبینید یا وقتی که به دیگران نگاه میکنید و ممکن است آنها احساس کند کمی به سمتشان خم شدهاید»
NBA افزون بر مانیتور های مجازی برای طرفداران که مجهز به مایکروسافت تیمز هستند،از تعدادی دیگر از لوازم دیجیتال و پخش زنده برای ورزشگاه ها رونمایی کرد، که احساس حضور در ورزشگاه و تماشای دستهجمعی را در طرفداران برای ازسرگیری مسابقات فصل 2020-2019 ،تقویت می کند.
رییس مایکروسافت 365 ، خارد اسپاتارو،گفته است :«تجربه جدید پخش زنده مسابقات که با شراکت مایکروسافت وNBA این امکان را به طرفداران میدهد که بدون نیاز به ترک خانههای خود احساس نشستن در کنار دیگر تماشاچیان و تجربه تماشای بازی زنده را داشته باشند»
NBA برای سوءاستفادههای مجازی و مشکلاتی که ممکن است تماشاگران در طول پخش مسابقات ایجاد کنند ،چاره هایی اندیشیده و افرادی را در میان تماشاچیان مجازی قرار داده که به محض رفتار نامناسب یا ایجاد هرگونه مشکل، اتصال و حضور مجازی او را قطع می کنند.
شبکههای ESPN و Turner Sports نیز،برای پخش زنده، محل قرارگیری سی دوربین خود را دائماً عوض می کنند تا زاویه دید های متفاوت و جدیدی را برای طرفداران ممکن کنند. همچنین میکروفن هایی در دور تا دور زمین بازی تعبیه شده تا صدای تماس کتانیهای بازیکنان هنگام دویدن بر روی کفپوش سالن و خوردن توپ به زمین را ضبط کنند.
فعالیت هواداران NBA به شیوه ایی نوین
همچنین طرفداران میتوانند از طریق نرمافزار NBA یا وبسایت NBA.com یا در هشتگ های توییتر که به شکل انیمیشن در مانیتورها نمایش داده میشوند به تشویق تیم محبوبشان بپردازند.
این اولین مشارکت مایکروسافت در ورزشهای حرفهای نیست. تبلتهای سرفیس مایکروسافت در سال 2016 هنگامیکه توسط بیل بلیچیک ، مربی نیوانگلند پاتتریوتس، به زمین کوبیده شدند، محبوبیت گستردهای در سراسر جهان پیدا کردند .بیل در اینباره میگوید :«دیگر تبلتها برایم قابل تحمل نیستند»
شراکت استراتژیک گستردهتری که پیش از این در سال گذشته آغاز شده بود،مشارکت NBA با مایکروسافت را نیز شامل می شود. مایکروسافت قراردادی چندسویه با NBA منعقد کرده است تا بتواند تهیهکنندگی رسمی AL و فضای ابری و لپتاپ را برای لیگ ملی بسکتبال آمریکا نیز به عهده بگیرد.
مثال بارز این قرارداد، حضور مجازی طرفداران در ورزشگاه هاست .
در آینده NBA از بستر آژور مایکروسافت، امکان پخش زنده مسابقات بسکتبال که محتوایش خصوصیسازی شده است را فراهم میکند.
این بکارگیری نوآورانه از مایکروسافت تیمز تنها یک نمونه از شیوههای متنوع ممکن کردن تجربه مجازی حضور در استادیومهای ورزشی در سرتاسر دنیاست. از دیگر شبکههایی که طرفداران مجازی را به لیگ برتر بیسبال (MBL)آورده و سکوهای ورزشگاه را با تصاویر CGL طرفداران و صدای ساختگی تماشاچیان پر کرده شبکه فاکس اسپورتز است.
امیدواریم از مقاله فوق که در زمینه هوش مصنوعی بود، خوشتان آمده باشد.
ارسال نقد و بررسی