نکات مهم د ر تعمیرات گوشی موبایل

نکات مهم در تعمیرات موبایل

  • گوشی‌های هوشمند هم مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری ممکن است دچار خرابی‌ شوند. خرابی گوشی می‌تواند به صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری باشد. بسیاری از خرابی‌ها و مشکلات گوشی را می‌توان با تعمیر آن برطرف کرد. به همین علت بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید گوشی نو، تا حدممکن گوشی آسیب‌دیده یا خراب خود را تعمیر کنند. این کار از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه است.

    تعمیر موبایل یک کار تخصصی است و باید آن را به صورت اصولی و صحیح انجام داد. عدم انجام صحیح فرآیند تعمیر موبایل، باعث آسیب دیدن بیشتر گوشی مشتریان و به بار آمدن خسارت‌های مالی می‌شود. به عنوان یک تعمیرکار، چه نکاتی را باید در تعمیرات موبایل رعایت کرد؟ تعمیرات موبایل شامل چه مواردی است؟ کدام نکات ایمنی در تعمیرات گوشی را باید رعایت کنیم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سؤال‌ها را دریافت کنید.

    نکات مهم برای تعمیرات موبایل

    به عنوان یک تعمیرکار حرفه‌ای، باید نکات زیر را برای تعمیر موبایل رعایت کنید. تعمیرکاران حرفه‌ای مجموعه‌های تعمیر موبایل مانند آکاموند، تمامی این نکات مهم را در حین انجام فرآیند تعمیر موبایل رعایت می‌کنند تا یک کار تمیز، حرفه‌ای و دقیق را به مشتریان خود ارائه دهند.

    تهیه ابزار مناسب و به‌روز

    تعمیرکاران باید ابزارهای مناسب و مدرن را برای کار خود تهیه کنند. شاید تهیه ابزار مدرن هزینه بیشتری برای یک تعمیرکار داشته باشد اما او با استفاده از این ابزار می‌تواند تعداد گوشی بیشتری را تعمیر کند. بنابراین در دراز مدت هزینه‌ای که تعمیرکار بابت خرید دستگاه‌های مدرن کرده، جبران خواهد شد.

    اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین ابزار تعمیرات موبایل شامل چیست ، نگاهی به لیست زیر بیندازید:

    • پیچ گوشتی با سایزهای مختلف
    • سیم لحیم
    • آهن لحیم کاری
    • هویه
    • تاچ کش
    • پایه نگهدارنده برد
    • ابزار گرمادهنده (هیتر)
    • مولتی متر
    • دستگاه لوپ (برای بزرگنمایی برد و تعمیر دقیق آن)
    • پنس
    • لامپ UV
    • منبع تغذیه

    استفاده از ابزار و دستگاه‌های مدرن و گران قیمتی مانند دستگاه لوپ باعث می‌شود تا سرعت عمل و دقت تعمیرکار بالا رفته و رضایت مشتری هم افزایش پیدا کند.

    استفاده از ابزار مناسب

    استفاده از ابزار مناسب برای تعمیر موبایل

    تنها در اختیار داشتن ابزار مناسب مهم نیست، بلکه یک تعمیرکار باید بتواند از هر ابزار در سر جای خودش استفاده کند. استفاده از ابزار مناسب از مهم‌ترین نکات ایمنی تعمیرات گوشی محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که تعمیرکار برای جدا کردن یک قطعه متوسل به زور شده و آسیب اساسی به گوشی وارد کرده است.

    برای مثال، بعضی از تعمیرکاران برای جدا کردن ال سی دی از فریم گوشی به زور متوسل می‌شوند. در حالی که ابزاری به نام تاچ کش وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن ال سی دی را بدون آسیب وارد کردن به فریم گوشی، از آن جدا کرد. بسیاری از تعمیرکاران هیچ گونه ابزار تاچ کشی در مغازه خود ندارند!

    استفاده از ابزار مناسب باعث می‌شود تا هم از وارد شدن آسیب به گوشی مشتریان جلوگیری کنید و هم سرعت عمل خود را هم بالا ببرید.

    داشتن نظم و دقت

    یک تعمیرکار ماهر موبایل باید تمامی مراحل تعمیرات تخصصی موبایل را با نظم و دقت انجام دهد. تعمیرکار باید کار خود را با صبر و حوصله انجام دهد. به هیچ وجه نباید در جداسازی اجزای گوشی از یکدیگر، عجله کرد. عجله کردن در باز و بسته کردن گوشی، ممکن است منجر به آسیب دیدن آن شود.

    حتماً پس از باز کردن قطعات گوشی، آن‌ها را به صورت مرتب و منظم در جایی قرار دهید. نداشتن نظم و ترتیب ممکن است باعث گم شدن قطعات ریز و ایجاد مشکل در فرآیند سرهم کردن گوشی شود.

    استفاده صحیح از ابزار گرمادهنده

    ابزار گرمادهنده از مهم‌ترین ابزارهایی است که یک تعمیرکار موبایل با آن سروکار دارد. گوشی‌های هوشمند امروزی اغلب مجهز به استاندارد‌های محافظت در برابر گردوغبار و آب هستند. این مسئله باعث می‌شود تا در دورتادور این گوشی‌ها از قطعات لاستیکی مخصوص با قابلیت چسبندگی بسیار بالا استفاده شود.

    برای باز کردن گوشی و تعمیر آن، لازم است که این لاستیک‌ها را با استفاده از ابزار گرمادهنده، گرم کرد تا خاصیت چسبندگی خود را از دست بدهند. بسیاری از تعمیرکاران از سشوار برای این کار اسفتاده می‌کنند که یک کار غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود. گرمای سشوار ممکن است به سایر اجزای داخلی موبایل آسیب برساند.

    بهتر است تعمیرکاران از ابزارهایی مانند هیتر مادون قرمز برای گرمادهی اصولی به گوشی و قطعات آن استفاده کنند. استفاده صحیح از ابزار گرمادهنده یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در تعمیرات گوشی است.

    تمیز نگه داشتن میز کار

    تمیز نگه‌داشتن میز کار تعمیر گوشی

    یک تعمیرکار، تمامی فرآیند تعمیر موبایل را بر روی میز کارش انجام می‌دهد. تمیز و مرتب نگه داشتن میز کار، یک نکته بسیار ضروری و مهم است. به هم ریخته بودن میز کار و وجود ابزار و قطعات مزاحم در آن، باعث کند شدن روند تعمیر گوشی و حواس‌پرتی تعمیرکار می‌شود.

    بسیار مهم است که برای هر کدام از ابزار و قطعات گوشی، یک جای مخصوص را بر روی میز کار خود در نظر بگیرید. همچنین پس از اتمام کار نیز حتماً میز خود را از وجود وسایل اضافی پاک‌سازی کنید تا در تعمیر گوشی بعدی دچار مشکل نشوید.

    محافظت از اطلاعات شخصی مشتریان

    در موارد بسیاری دیده شده که یک تعمیرکار ناشی، اطلاعات شخصی مشتریان را به صورت سهوی پاک کرده است! حتی در مواردی ممکن است تعمیرکاران غیرمتعهد، از اطلاعات موجود در گوشی مشتریان خود سواستفاده کنند.

    یک تعمیرکار باید حفظ اطلاعات مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهد و تمامی تلاشش را برای جلوگیری از پاک شدن اطلاعات مشتری انجام دهد. اگر احتمال پاک شدن اطلاعات را در حین تعمیر گوشی می‌دهید، حتماً از قبل هشدار لازم را به مشتری خود بدهید.

    مشتری باید از اثرات جانبی تعمیر گوشی آگاه باشد و حتماً با رضایت خود و قبول این که از اطلاعاتش نسخه پشتیبان تهیه کرده، گوشی خود را به تعمیرکار بسپارد.

    استفاده از ابزار تخلیه الکترواستاتیکی (ESD)

    استفاده از ابزار تخلیه الکترواستاتیکی یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در تعمیرات گوشی است. ممکن است در حین تعمیر، تماس دست تعمیرکار با قطعات الکترونیکی گوشی باعث ایجاد اتصال کوتاه و تخلیه الکترواستاتیکی شود.

    منظور از تخلیه الکترواستاتیکی، ایجاد جریان الکتریکی به صورت ناگهانی در هنگام تماس بین دو جسم است. این پدیده می‌تواند به قطعات الکترونیکی گوشی آسیب وارد کند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات گوشی، از ابزار تخلیه الکترواستاتیکی استفاده کنید.

    به‌روز نگه داشتن اطلاعات

    به‌روز نگه داشتن اطلاعات تعمیر گوشی موبایل

    به عنوان یک تعمیرکار موبایل، باید اطلاعات خود درباره گوشی‌های مختلف و تکنولوژی‌های جدید به‌کار رفته در آن‌ها را به‌روز نگه دارید. اطلاع نداشتن از شیوه‌های جدید تعمیر گوشی یا رفع مشکلات نرم‌افزاری آن باعث کاهش تعداد مشتری و همچنین از دست رفتن اعتبار شما به عنوان یک تعمیرکار حرفه‌ای خواهد شد.

    در مجله آکاموند، مطالب مفید و آموزنده‌ای درباره رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری گوشی‌های مختلف به صورت رایگان قرار گرفته است.

    عیب یابی صحیح و آشنایی با انواع خرابی‌های گوشی

    یک تعمیر کار حرفه‌ای باید توانایی عیب‌یابی صحیح گوشی را داشته باشد. خرابی گوشی به دو دسته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم می‌شود. تعمیر سخت‌افزاری موبایل شامل موارد زیر می‌شود:

    • تعمیر یا تعویض تاچ و ال سی دی
    • تعمیر یا تعویض فریم گوشی
    • تعمیر یا تعویض برد گوشی
    • تعمیر یا تعویض دکمه‌های گوشی
    • تعویض باتری گوشی
    • تعمیر یا تعویض سوکت‌های شارژ یا هندزفری گوشی

    یک تعمیرکار حرفه‌ای، باید توانایی تعمیر یا تعویض قطعات اصلی گوشی مثل تعویض باتری موبایل یا ال سی دی را داشته باشد. بعضی از خرابی‌های گوشی هم به مشکلات نرم‌افزاری برمی‌گردد. آشنایی با مشکلات نرم‌افزاری گوشی هم بسیار مهم است. در بعضی از موارد مانند زود خالی شدن باتری گوشی، ممکن است باتری سالم باشد و وجود نرم‌افزارهای مخرب بر روی گوشی باعث زود خالی شدن باتری آن شده باشد

    اما از نظر نرم‌افزاری، تعمیرات موبایل شامل چیست ؟ نگاهی به مهم‌ترین موارد آن می‌اندازیم:

    • تعمیر هنگ کردن گوشی
    • ساخت حساب‌های کاربری مختلف (حساب گوگل، اپل آی دی و…)
    • پشتیبان گرفتن از اطلاعات
    • رفع مشکل نصب نشدن برنامه و بازی‌های مختلف
    • رفع مشکلات مربوط به به‌روزرسانی سیستم عامل و برنامه‌های مختلف
    • رفع مشکل کار نکردن ویبره گوشی
    • رفع مشکلات مربوط به داغ کردن گوشی
    • رفع مشکلات اتصالی (اتصال به اینترنت، بلوتوث و…)
    • رفع مشکل ویروسی شدن موبایل
    • رفع مشکلات مربوط به دوربین‌ها

    یک تعمیرکار حرفه‌ای موبایل باید علاوه بر آشنایی ب مشکلات سخت‌افزاری، تسلط مناسبی بر مشکلات نرم‌افزاری و راه‌های حل این مشکلات داشته باشد.

    سخن پایانی

    در این مطلب درباره مهم‌ترین نکات ایمنی تعمیرات گوشی و انواع تعمیرات گوشی صحبت کردیم. شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری، گوشی خود را به تعمیرکاران مجموعه آکاموند بسپارید. تعمیرکاران آکاموند از مدرن‌ترین ابزار تعمیر موبایل استفاده می‌کنند و دانش و تجربه بالایی در زمینه تعمیر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انواع گوشی دارند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای