تویوتا هایلوکس صرفا یک وانت ساده نیست، بلکه از جمله جانسختترین ماشینهایی است که تاکنون ساخته شده است. این پیکاپ با اصالت که در ابتدا یک وانت ارزانقیمت و جمعوجور بود، کمکم به یک شاسی بلند نسبتا گران و حتی لوکس تبدیل شد و حالا انتخاب اول کسانی است که آفرود را دوست دارند و میخواهند در کنارش کار روزمره خود را هم ادامه دهند!
در بین تمامی خودروهایی که به درد آفرود و عبور از جادههای صعبالعبور میخورند، تویوتا هایلوکس اگر بهترین نباشد، حداقل جزو سه ماشین برتر قرار میگیرد. بیجهت هم نیست که فروش این خودرو در دنیا بسیار بالاست و مخصوصا در کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله کشور خودمان، اینقدر محبوب بوده است.
اما به غیر از قابلیتهای آفرودی، هایلوکس چه چیزهایی دارد که ما را مجاب به خرید آن میکند؟ نقاط ضعف آن چیست؟ در ادامه این مطلب پاسخ سوالهایتان را پیدا خواهید کرد.
تویوتا هایلوکس و طراحی مدرن؛ پیدا کردن قطعهای گمشده در خودروهای آفرودی
کسی که خودرویی مثل هایلوکس سوار میشود، بیش از آنکه به طراحی ظریف و مدرن آن چشم داشته باشد، به دنبال کارایی و دوام ماشین است. به همین خاطر است که خودروهای شاسی بلند آفرودی معمولا طراحیهای ساده و پیشپاافتاده دارند و چندان عامهپسند نیستند.
تویوتا هایلوکس اما بهخصوص در مدلهای جدیدتر (مثل مدل وارداتی 2016) چه در بخش طراحی بیرونی و چه طراحی داخلی، خلاف عرف عمل کرده و نمایی کاملا حرفهای و نوآورانه به بیننده میدهد.
مثلا در نمای داخلی نسل هشتم این سامورایی، طراحان با استفاده از نمایشگر تبلتی مرکزی و نشانگرهای اسپرت و رنگبندی جذاب داشبورد، به شکل موفقیتآمیزی سعی در هیجانانگیزتر کردن فضای داخل خودرو داشتهاند. مسئلهای که با بهکار بردن دکمههای زمخت و بزرگ روی داشبود، همزمان حس لاکچری بودن و دوام را به سرنشینان القاء میکند.
نمای بیرونی هایلوکس هم دستکمی از فضای داخلی آن ندارد. به لطف چراغهای خشن و گیرای جلو و همچنین جلوپنجره بزرگ کرومی، ترکیبی از خصلتهای لوکس و اسپرتی در نمای خودنمایی میکند. نمای بغل همچنان ساده اما با اصالت است و در عقب ماشین مطابق با انتظار زیبایی فدای کارایی شده و به مواردی مثل حجمدهی گلگیرها و استفاده از چراغهای زیباتر بسنده شده است.
در کل اما نمای داخلی و بیرونی تویوتا هایلوکس، به خصوص تویوتا هایلوکس 2016، نمره قبولی میگیرد و کاملا راضیکننده است.
امکانات و آپشنهای تویوتا هایلوکس؛ بیادعا اما قابل توجه
مطمئنا نمیتوان از ماشینی در رده هایلوکس انتظار آپشنهای لاکچری داشت، اما وقتی در بازار کشورمان برچسب ماشین چند میلیاردی روی آن میخورد، بدون آپشن بودن هم یک نقص محسوب خواهد شد. این ژاپنیِ قلدر امکانات متوسطی دارد و نسبت به کلاس خودش و قیمتی که دارد، به سختی نمره قبولی میگیرد. از جمله آپشنهای این ماشین عبارتنداز:
سیستم مولتیمدیا با نمایشگر 7 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، کول باکس، چراغهای اتوماتیک با سیستم مشایعت، شیشهها و آینههای برقی، دوربین دنده عقب، ترمزهای مجهز به ABS، EBD و EBA، ایربگ و کیسه هوای زانویی، قابلیت سویچ بین حالتهای مختلف انتقال قدرت، کامپیوتر سفری و …
مشخصات فنی تویوتا هایلوکس 2016؛ پر قدرت و کارراهانداز
هایلوکس حتی اگر در بخش امکانات رفاهی و طراحی ظاهری شما را ناامید کند، در قسمت فنی دلتان را بهدست میآورد. مدل 2016 هایلوکس از پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم VVT-i بهره میبرد که 164 اسب بخار قدرت تولید میکند. این عدد در نگاه اول خیلی جالب نیست، چراکه ماشینهایی با حجم موتور بسیار کمتر، گاه قدرت بیشتری تولید میکنند. اما نکته اینجاست که برای خودرویی با کاربری هایلوکس، میزان گشتاور مهمتر از اسب بخار است و مقدار مناسب 245 نیوتن متری برای عبور از مسیرهای دشوار خیلی بهکار میآید. در عین حال همین راندمان نسبتا پایین باعث شده که فشار چندانی روی موتور نباشد و طول عمر موتور بیشتر شود.
گیبرکس هم از نوع 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک است که هر دوی آنها امکان انتقال نیرو به تمامی چرخها را دارا هستند، هرچند در شرایط عادی ماشین به صورت دیفرانسیل عقب حرکت میکند. تنها نکتهای که میماند مصرف سوخت نسبتا بالای هایلوکس است که آن هم با توجه به حجم بالای پیشرانه و جثه 2.5 تنی خودرو منطقی به نظر میرسد.
مشخصات فنی تویوتا هایلوکس 2016
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه تنفس طبیعی |
حجم موتور | 2694 سی سی |
قدرت | 164 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه |
گشتاور | 245 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
گیربکس | 5 دنده دستی یا 6 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 9.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 185 کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | 10.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
رانندگی با تویوتا هایلوکس؛ جایی که رقبا حرفی برای گفتن ندارند
قرار نیست نظر متعصبانهای بدهیم، اما واقعیت این است که هایلوکس در بخش قابلیتهای رانندگی واقعا کمنقص است. میگوییم کمنقص (و نه بینقص) چون مثلا تعادل خودرو چندان جالب نیست یا اینکه تکانهای قسمت عقب خودرو زمانی که بار ندارد، به طور آزاردهندهای به داخل منتقل میشود. اما خوبیهای تویوتا از زمانی که پشت فرمان هایلوکس قرار میگیرد شروع میشوند.
روی آسفالت و جاده اصلی واکنش پدال گاز کاملا مناسب است و حتی با وجود جثه سنگین، ماشین هیچگاه حس تنبلی را به راننده نمیدهد. قدرت پیشرانه هایلوکس 2016 برای عبور از سربالاییهای تند و یا سرعت رفتن در مسیر مستقیم کافی است.
البته هنگام هجوم به پیچها باید مراقب باشید، زیرا مرکز ثقل بالا و عرض کمِ بدنه به نسبت ارتفاع و نبود سیستمهای کمکی پایداری، ماشین را مستعد چپ شدن هنگام تغییر لاین ناگهانی و ورود پر سرعت به پیچ میکند.
خارج از آسفالت اما قلمرو اصلی هایلوکس است و هیچجوره در آن کم نمیآورد. مشخصات تویوتا هایلوکس کاملا مناسب رانندگی در بیرون از جاده است.
چسبندگی لاستیکهای این ماشین روی زمین عالی است و با فعال کردن حالت دودیفرانسیل سبک H4 یا سنگین L4 توانایی عبور از هر مسیری را دارد. دوام خودرو هم که نیاز به تعریف ندارد. اساسا تویوتا اتومبیل میسازد تا خراب نشود! و این مسئله در مورد شاسی بلند آفرودی مثل هایلوکس اهمیت دوچندانی هم دارد.
اگر علاقه دارید در مورد مشخصات تویوتا هایلوکس و کیفیت رانندگی با آن بیشتر بدانید، روی لینک زیر کلیک کنید:
/بررسی-تویوتا-هایلوکس/https://khodro45.com
حرف آخر؛ مزایا و معایب تویوتا هایلوکس و ارزش خرید آن
بهعنوان جمعبندی، همه مزایا و معایب هایلوکس 2016 را در جدول زیر آوردهایم تا بتوانید با دیدی باز نسبت به خرید آن اقدام کنید:
مزایا | معایب |
دوام بسیار بالا | قیمت بالا و غیرمنطقی |
کیفیت ساخت عالی | فرمان پذیری کاملا معمولی و نهچندان مناسب |
قابلیت حمل بار و بیراهه نوردی مناسب | آپشنهای رفاهی محدود |
ارگونومی مناسب داشبورد | گرانی قطعات یدکی |
اتاق جادار | سیستم تعلیق نسبتا خشک |
پیشرانه قابل قبول و سیستم انتقال قدرت کارآمد | |
ایمنی بالا | |
ترمزهای قدرتمند |
حالا به نظرتان با توجه به مزایا و معایبی که آوردهایم، آیا تویوتا هایلوکس ارزش خرید دارد؟ اگر نظر ما را میخواهید، باید بگوییم که این خودرو به معنای حقیقی کلمه از رقبای چینی خود بالاتر است، اما قیمتش بیجهت تا این حد افزایش یافته و خرید آن با چنین هزینهای هیچ توجیهی ندارد، مگر آنکه یک ژاپنی سوار تمام عیار باشید و بخواهید معنای آفرود واقعی را بچشید!
ارسال پاسخ