جان جیاناندریا، نایبرئیس ارشد اپل اظهار داشته است که در سالهای آینده، تمام جنبههای تجربهی کاربری این شرکت تحت تأثیر یادگیری ماشین قرار میگیرند.
شاید با خود بگویید که این تغییر چه تأثیری بر کسبوکارها میگذارد؟ جیاناندریا برای پاسخ به این سؤال، چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی بر جنبههای مختلف فرایندهای تجاری و صنعتی را توضیح داد:
ویرایشگر گرامرلی
پلتفرم هوش مصنوعی ویرایشگر گرامرلی بسیار ارزشمند است؛ ولی سرنوشت آنچه در این سیستم نوشته میشود معلوم نیست و این دلیل بسیار قانعکنندهای برای استفاده نکردن آن توسط اپل میباشد. در هر تجارتی بالأخص در صنایعی که قوانین سختگیرانهای دارند، حریم خصوصی ضرورت زیادی پیدا میکند. فرض کنید نرمافزار ویرایشگر یکپارچه با موبایل، تبلت و یا لپتاپ آنچه را که مینویسید، برای همیشه در دستگاهتان حفظ میکند تا زمانی که خودتان بخواهید آن را به اشتراک بگذارید.
سرویس هوش مصنوعی اپل توانایی فراهم کردن چنین چیزی را دارد؛ یک نسخهی پیشرفتهتر ازآنچه قبلاً عرضه کرده است، با این تفاوت که امنیت بیشتری برای کسبوکارها ایجاد میکند. نرمافزار ویرایشگر یکپارچه با سیستم که مناسب و کاربردی است، بهاحتمالزیاد ارزش بسیاری خواهد داشت؛ اما لازم است بهجای تصحیح خودکار، امکان تنظیمات بیشتر توسط کاربر را فراهم کند.
تکثیر وظایف گردشکار (workflow tasks)
زمانی که در مورد راهحل تکثیر فکر میکنید، در نظر گرفتن سایر روشها آسانتر است. به وظایف تکراری که بخشی از گردش کارتان هستند فکر کنید؛ شاید قبلاً برخی از آنها را خودکارسازی کرده باشید. بهطور مثال، من جایگزینی متن و اسنیپتها را میپسندم. بههرحال هوش مصنوعی یکپارچه با دستگاه، به روی همبستگیهای مؤثرتری متمرکز است و دستگاهتان را به دوقلو دیجیتالی تقویتکنندهی بهرهوریتان بدل میکند.
معتقدم اپل از پیش، حرکت خود را در این زمینه شروع کرده است. پیشنهادات سیری (Siri) نمونهای اولیه از این هوش مصنوعی هستند؛ حال تصور کنید این هوش که توانایی پیشبینی را دارد، در سایر فرایندهای تجاری هم مورداستفاده قرار گیرد. فرض کنید اپلیکیشن شورتکات اپل، بهصورت خودکار تواناییهایش را در عرضهی مهارتهای بهرهوری مرتبط با کسبوکار ویژهی شما افزایش دهد.
کمک به مدیریت کسبوکار
تا اینجا بحثمان بر توانمندسازی افراد بهمنظور توجه کمتر به وظایف تکراری و توجه بیشتر به مسائل پیچیده متمرکز بود. این کار ازنظر دستاوردهای فردی بسیار عالی است، ولی بیشتر شرکتها بر عملکرد تیمی متکی هستند. سؤال این است که هوش مصنوعی یکپارچه با سیستم، چگونه گردش کارها را تقویت کرده و مدیریت فرایند را بهبود میبخشد؟
ازجمله مدلهایی که احتمالاً به کار بیاید، این است که تمرکز اپل به روی حریم خصوصی بر این پایه باشد که هیچ فردی در معرض نمایش قرار نگیرد و درعینحال بتوان دادههای فرایند تجاری را بهصورت ناشناس در گروه به اشتراک گذاشت. برای مثال، هوش مصنوعی میتواند مسیر درختهای تصمیمگیری (Decision Trees) را پیگیری کرده و مدتزمان صرف شده در مکاتبات و تصمیمگیری را بررسی کند و در آخر مراحل کاهندهی سرعت در فرایندهای تجاری را تشخیص دهد که شناسایی آنها با روش دیگری امکانپذیر نیست.
برخی مسائل ساده
فرض کنید کامپیوتر شما با توجه به اولویتها، ملاقاتهایتان را تنظیم کند و یا اینکه زمان تحویل پروژهها و قراردادهای سطح خدمات، با همکاری مکینتاش و آیفون تنظیم و پیگیری شوند. قدرت فناوری در جمعآوری چنین اطلاعاتی با توجه به شناساگرهای داده که پیشازاین در ایمیلها، پیامها و هر قسمت دیگر سیستمهای اپل از آنها استفاده کردهاید، کاملاً محسوس است؛ ولی خودکارسازی این کارها به چه میزان کسبوکار شمارا تحت تأثیر قرار میدهد؟ چرا هوش مصنوعی نتواند وضعیت خودش را بررسی کرده و بهمحض رخ دادن خطایی در مکینتاش، آیفون، آیپد و یا هر دستگاه متصل به third-party، شمارا از دلیل آن آگاه کند؟
سیستمهای یادگیری ماشین با توانایی نظارت به دستگاه متصل به third-party، به روی تراشههای اپل اجرا میشوند که میتواند به قلب فراساختار انقلاب صنعتی چهارم تبدیل شود. آیپدها با بررسی ماشینآلات تولیدی، ظرفیت تولید را بهطور خودکار تنظیم کرده و نقص بالقوه در عملکرد تجهیزات را به حدود صفر میرسانند. ازنظر تئوری امکان دارد که بهمحض باخبر شدن مدیر کارخانه از احتمال خرابی یک دستگاه، تعمیرکار در محل حضور داشته باشد تا مشکلی که در دستگاه به وجود نیامده را حل کند.
یکپارچهسازی پلتفرم
بهعنوان مثالی دیگر برای درک بهتر هوش ماشینی یکپارچهشده با دستگاه، توانایی پشتیبانی از ماشینآلات هوشمند به شرح ذیل میباشد:
- آیپد احتمال بروز یک مشکل را از بخش هفت تأسیسات تولیدی در ماشین پرچکن تشخیص و هشدار داده است.
- سپس با کمک سیستمهای مدیریتی خودکار و ناظران انسانی، برنامهی کاری آن ماشین را در ۴۸ ساعت آینده متوقف و با ارسال یک پیام به اپلواچ تعمیرکار، او را فرامیخواند.
- وقتی تعمیرکار به کارخانه میرسد، با استفاده از عینک AR خود، به محل ماشین موردنظر هدایتشده و افزون بر فراهم آوردن دادههای تحلیلی، دستورالعملهای سرویس میدانی را نیز دریافت میکند.
- تعمیرکار توانایی سفارش خودکار قطعات موردنیاز را داشته و در هنگام تعمیر، بهطور همزمان نتایج تحویل و تعمیر نمایش داده میشوند.
- این نتایج بهصورت خودکار وارد سیستمهای شرکت شده و سایر قسمتهای شرکت، شرکای تجاری و مشتریان از زمان دقیق تحویل محصول اطلاع مییابند.
- شفافیت و رفع سریع ابهامات، باعث بهبود روابط شرکت با مشتریان میشود.
هماکنون چنین ابزارهایی در تولید مورد استفاده قرار میگیرند؛ اما حرکت اپل برای برقرار کردن هوش ماشینی در تمام پلتفرمهایش، پردازش و سیستمعاملهای موردنیازشان را به اشتراک میگذارد تا جایگاه خود را در آیندهای وابسته به هوش مصنوعی به دست آورند. در این آینده جایی برای سیری وجود نخواهد داشت.
ارسال پاسخ